söndag 1 april 2012

Bokfronten |

Där ligger jag och spejar mot Utgivningsland. Nya böcker på väg in är Andrej Tarkovskij; Martyrologin.  Dagböcker 1970-1986. Förra sommaren läste jag om hans bok Den förseglade tiden. Givande, om allt håller jag givetvis inte med. Men just därför.Har även beställt Offret, det som blev en bok om hans sista film. Här finns flera olika manusfaser redovisade och textbidrag från olika medarbetare. Filmen spelades in på Gotland och i Stockholm. I samband med inspelningen vistades han på en ort nära mig; hemma hos kollegan Kjell Grede, som då förberedde sin film Hip hip hurra!.

Läs även artikeln i DN i veckan om Tarkovskij och hans filmer. Det har kommit ut en box med samtliga filmer. Jag har alla utom de två första (ska ordnas). Mina utgåvor på DVD är ryska. Här finns inga syntbaserade logojinglar, här gäller symfoniorkester!

En inspiration av annat slag får jag genom den läsning som just nu pågår av Stephen Hawkings senaste bok Den stora planen. Här redovisas de senaste rönen om kvantfysiken och M-teorin.

Denna eftermiddags soundtrack är - återigen - Yann Tiersen Dust Lane från 2010. Försöker avgöra om jag gillar den. Jo, den växer.

Inga kommentarer: