söndag 1 april 2012

Å&H |

Åhlén & Holm vid Skanstull, om någon fortfarande minns det gamla varuhuset med sin stora blå klotklocka vid Skanstull. Hösten 1964 öppnade det stora Åhlénsvaruhuset i city; där parvlade jag omkring som femåring letandes julklappar julen -64 med eskort av en tioårig kompis. Detta angående Å&H.

Förra helgens söndag tillbringade jag med vännen Å. Vi hamnde bl.a. på en kyrkoloppis i Årsta. Där hittade jag 3,5 kilo bok som för fyra kronor blev min; Die Wiener Gruppe - The Vienna Group: Ein Moment Der Moderne 1954 - 1960 / Die Visuellen Arbeiten Und Die Aktionen //A Moment of Modernity 1954 - 1960. Tysklands bidrag till Venedigbiennalen 1997. En hel del intressant. Återkommer om detta. Den säljs fortfarande via t.ex. Amazon USA för ett pris på omkring 1300 kronor inkl tutti.

I veckan var jag tillbaka på Söder. Strålade samman med kamrat H på Patrick's Bar på Götgatan. Fick oss lite hyggligt käk, god öl och vin. Vid halvåtta tvingades vi till uppbrott pga bordsbokning. Det tidigare så ymniga regnandet hade upphört och vi halade oss in i säkerhet på Axelas Bakficka. Gammal whiskey (man får ta det som erbjuds) och jordiga nötter ackompanjerade ett trevligt avslut på detta enligt stadgarna alltid försenade årsmöte i Pendlarföreningen Pendula, grundad i nådens år 1991.

Inga kommentarer: