lördag 7 januari 2012

Hjalmar Söderberg |

(Click!) 100 år sedan Söderbergs Den allvarsamma leken gavs ut. En gammal favorit, inte bara för mig. Nu ges återigen hans samlade skrifter ut. Jag har dem sedan länge, om än bara i tvåbandsupplagan från 1969. Därtill har jag hans roman från 1901 - Martin Birks ungdom. Det är den som syns på bilden ovan; ett handbundet halvfranskt band från Aktiebolaget Östermalms Bokbinderi i Stockholm. Tror att jag köpte boken på Jones antikvariat, alternativt Halléns. Mitt exemplar är ur andra upplagan, dock tryckt samma år som första upplagan. Samma sak hände med Den allvarsamma leken; andra upplagan trycktes några månader efter att boken först publicerades.

Under många år brukade vännen L och jag fira Hjalles födelsedag. Ett tillfälle så gott som något att rikligt bjuda sig på god mat och gott att dricka. Ett år firade vi på ett felaktigt datum. Men vad gjorde det?

I dagens DN finns en artikel att läsa om Hjalle - i pappersupplagan.

Inga kommentarer: