(Klicka för större bild.) I denna stillbild tagen från min film Embraced by Time - Remember Us har den krackelerade ytan från en pelare tonats in i ett gammalt porträtt av tre barn, troligen några släktingar till mig. Porträttet är väl omkring 100 år gammalt, tidens spår i den flagnande pelaren överförs till barnansiktena och förstärker känslan av åldrande, förfall, tidens framfart - i kontrast mot barnens ansikten.
Sedan människans tidigaste etablering har hon stått i ett intimt förhållande till sina redskap och boningar. Redskapen har av olika anledningar följt henne i graven, boningarna har utvecklats men fick tidigt olika funktioner och zoner som markerade sociala och religiösa regelverk.
I DN pågår en artikelserie om ''Sommartorpet'', först ut var Johan Svedjedal som tittar in i några av litteraturhistoriens berömda hus. Där hävdas bl.a. att i litteraturen är huset ofta på en gång miljö, tidssymbol och psykologi.
(Roj Friberg: Kafkas hus i Prag.) En favorit bland målare som har använt sig av byggnader med själ som motiv är Roj Friberg. Lars Lerin med sina unika akvareller är givetvis en annan.
Sedan människans tidigaste etablering har hon stått i ett intimt förhållande till sina redskap och boningar. Redskapen har av olika anledningar följt henne i graven, boningarna har utvecklats men fick tidigt olika funktioner och zoner som markerade sociala och religiösa regelverk.
I DN pågår en artikelserie om ''Sommartorpet'', först ut var Johan Svedjedal som tittar in i några av litteraturhistoriens berömda hus. Där hävdas bl.a. att i litteraturen är huset ofta på en gång miljö, tidssymbol och psykologi.
(Roj Friberg: Kafkas hus i Prag.) En favorit bland målare som har använt sig av byggnader med själ som motiv är Roj Friberg. Lars Lerin med sina unika akvareller är givetvis en annan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar