lördag 8 augusti 2009

Man And Nature | Möjligen ett nytt snabb-projekt från Pretto film


Tankarna på att snabbt sätta ihop en film för att kunna delta i Encounters with Herzog – a film competitionShooting People i samarbete med the Barbican kom upp i förra veckan. Efter att snabbt ha nämnt idén för H., som deltog i referens-gruppen i arbetet med Embraced by Time och som hade svårt att se hur mina stilla kortfilmer skulle kunna transformeras till något i Herzogs kampanda, så beslöt jag mig för att pröva.

Jag arbetar nu med ett upplägg där två längre citat från ett vetenskapligt verk av George P. Marsh från 1863 med titeln Man and nature; or, Physical geography as modified by human action inleder filmen. Under det att texterna visas hörs ett soundscape som jag tänkte arbeta fram under kvällen. Innehållet blir ljudet av regnskog, samplade trummor, någon syntslinga från mitt eget arkiv eller nyinspelat, röster av olika slag, stadsljud, krig.

Efter denna inledning följer, som exempel på citaten, två av mina kortfilmer i sin helhet men utan för- och eftertexter; Urban People och Water.

Filmen avslutas med en kort nyskriven text som jag har skrivit men ännu inte är nöjd med.

Om detta blir något som känns möjligt att visa och delta med, återstår att se.

Inga kommentarer: