onsdag 19 augusti 2009

Loggbok 090819


I tankarna processas de olika interiörtagningarna som borde ha gjorts för länge sedan till Morpheinisten. Samtidigt fyller jag tillvaron med musik, böcker och film - och ett och annat socialt umgänge på krog och i stad. Att producera film från ax till limpa i ett enmanskollektiv kräver en hård disciplin. Under denna semester, från villken nu två veckor har knipsats av, har blogg och hemsida hjälpligt hållits vid liv, en ny film, om än kompilerad, sett dagens ljus. Kanske är det tillräckligt - så här långt.

Jag har läst ut och om vissa partier av Tarkovskijs Den förseglade tiden. En magnefik läsupplevelse, medhåll och mothåll från min sida om vartannat som jag tidigare har skrivit här. Jag har tittat på de intervjuer som gjordes med Michael Haneke för den DVD-utgåva som jag har med fyra av hans filmer; Den sjunde kontinenten, Bennys Video, Funny Games och 71 Fragment. Inspirerande att lyssna till hans idéer om filmmediet och betydelsen av en films struktur, vilka val som styr denna för att uppnå vad och hur man vill ha något sagt.

Jag såg om Spegeln av Tarkovskij efter att ha läst hans bok och även Andrey Rublyov som Axess visar till och från. En scen från Spegeln, som från första gången jag såg den för alltid har fastnat i mig, är interiörscenen från lägenheten med kolade väggar som vatten rinner nerför och det rämnande innertaket. På den ryska utgåvan som jag har har utgivarna även lyckats göra ett mycket snyggt fotomontage som bakgrund för menyn; i sig en film, en bild som startar en filmisk assoicationsprocess, precis som det skrivna ordet.

Jag har återigen rasslat igenom The Criterion Collections by Brakhagebox. Det som särskilt fångade mig nu var filmen Window Water Baby Moving med sina bilder, kamerarörelser, klipp och struktur.

Åter till Morpheinisten. Gammal teknik ska åter fås att fungera. Två apparater har roller i filmen vilka kräver att de snurrar. Det gäller den gamla vevgrammofonen och den gamla bärbara spolbandspelaren Uher 4000 Report. Bandspelare kan uppvisa ren ondska, dvs att vägra fungera. Dramaten hade problem vid senaste uppsättningen av Krapps sista band av Beckett. Problemet var att hitta tillräckligt många fungerande bandspelare så att det fanns backuper till föreställningarna. Axess kör just nu en tvådelad dokumentär om Beckett - sevärd. Läs också ett äldre blogginlägg om Krapps sista band bl.a., om ni ännu inte har gjort det!

Inga kommentarer: