Effekten ''filmåldrande'' i olika videoredigeringsprogram är flitigt utnyttjad av alla. I KOBRA används effekten dock endast visuellt. Filmare har länge använt olika sätt att i en berättande historia hitta på olika knep för att tala om för publiken att nu gör vi en tillbakablick, nu gör vi ett besök i drömriket etc. I Bergmans Smultronstället minns vi de utfrätta svartvita bilderna från Borgs dröm om sin egen död. Det ultimata gestaltandet av speed får vi i filmen Requiem for a dream från 2000 i regi av Darren Aranofsky. Genom klipp och kameraarbete får tittaren en riktig tripp av det icke behagliga slaget - tiden och tingen presenteras som de upplevs av den som tagit drogen - i det här fallet den gamla mamman till den lätt kriminaliserade sonen. Hon får bantningspiller utskrivna som innehåller drogen.
Att leka med tiden och dess olika associationer kan även göras i musik. Ett exempel är den vackra visan Minnet av Dan Andersson i Sofia Karlssons version, tonsatt av Thorstein Bergman. Sista strofens sista rader upprepas med brus och sång á la stenkaka. Enkelt men effektivt ges musik och text en extra dimension av flydda tider. ''...och nu är allt ett minne, en saga från igår.'' Ett annat exempel hämtar jag från en kommande vis-CD av Patrik Eriksson, Visor från Lövhagen - Om dagen vid mitt arbete som följs direkt av ytterligare en sång. Här förstärks tidskänslan, dvs den tid som flytt, med ett sound hämtat från de tidiga phonografrullarna. Slutligen nämner jag Hans Appelqvists spännande ljudvärld som lyssnaren möter den i albumen Bremort och Naima. I ljudbilden förekommer bl.a. samplat tal av den gamla skådespelerskan Naima Wifstrand (1890-1968). Hur det låter kan höras här, välj Naimamelodin eller En lektion i ansvar. Bra recensioner av Naima och Bremort finns att läsa här.
lördag 17 maj 2008
Att leka med tiden
Etiketter:
bergman,
dan andersson,
darren aronofsky,
hans appelqvist,
kobra,
sofia karlsson,
tid
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar