torsdag 1 januari 2015

1 januari 2015 |

- Han ljuger!
- Jag kallar det förhöjd sanning.

Jag intar som vanligt min frukost på Pretto films kontor. Ordningen är någorlunda återställd efter gårdagens personalfest och nyårsfirande. Köket bjuder nybryggt kaffe från ett nyöppnat paket Zoegas Intenzo och därtill serveras nygjorda sandwhichar. Ser som frukostfilm om La Grande Belleza. En film som föll många i smaken, däribland mig och Oscarsjuryn.

På bordet framför mig en foliant; faksimilen av Ockulta Dagboken av August Strindberg, skriven 1896-1908. Ett spännande tidsspann sett till de verk A.S. då producerade. Jag bläddrar, jag bläddrar. Ty att läsa Strindbergs piktur är omvittnat svårt, men det går. Tur då att det medföljer ännu en foliant; dagboken renskriven.

Vad resten av dagen bjuder, återstår att se.

Inga kommentarer: