lördag 3 december 2011

Tid för sagor |

I DN i veckan kan man läsa en artikel om sagor som grund för nya filmer och tv-serier. Detta fick mig att plocka fram barndomens stora sagobok Min sagovärld (del 1) där mitt namn finns tryckt och medbundet. En fransk sagosamling med fina illustratioiner av Adrienne Ségur, originaltitel Il était une fois (Det var en gång) av den franske författaren Charles Perrault (1628-1703), i original en fransk utgåva från 1950-talet. Den svenska översättningen av J. Gunnarsson kom ut 1958. Här finns de klassiska sagorna, totalt fjorton stycken; Fågel Blå, Askungen, Prinsessan Törnrosa, Åsneskinnet, Mästerkatten i stövlar, Flickan med guldhåret (omslag) och många fler. Boken såldes påpassligt av en nasare vid dörren vid tiden för min födelse.

En beställning togs upp, diskussion om tecknande för flera delar förekom säkert (vet inte om det kom ut fler), stannade vid en bok, avbetalning.

Detta var ett vanligt förfaringssätt vid denna tid när enskilda personer eller fastigheter på olika sätt förekom i ett bokverk. Pappa finns med i jubileumsboken Stockholm 700 år (1951, bibliofilupplaga, 1000 ex varav mitt är nr 463, helskinnband), mormors lilla hus i bokserien Sveriges bebyggelse, Landsbygden, Kalmar län, Del III (även den med tryckt och medbunden sida 'Denna bok tillägnas våra barn av Mor och Far, Fredriksberg, Halltorp, Till minne av hembygden', 1958). Samtliga nu stående i Bibliothecha BGS.

Inga kommentarer: