måndag 21 september 2009

Söndag i Bergmans tecken


(Klicka för större bild.) Vi är båda söndagsbarn, Bergman och jag. Där slutar likheterna. Det blev mycket Bergman i går söndag, av någon anledning. Jag återknöt bekantskapen med The Great Book, dvs Regi Bergman, fick sedan lust att se om en del av Marie Nyreröds dokumentär om Bergman, Fårödelen. Bergmanboken som nu säljs på Ad Libris verkar vara förstaupplagan men texten nämner ingenting om den 35 mm:s filmremsa från Fanny och Alexander som följde med de första böckerna från det visningsexemplar som rullat i Bergmans bio på Fårö. Något att kontrollera för den fetischinriktade, läsande allmänheten.

Kompletterande bergmanbilder är bra. En sådan får man i Jörn Donners bok Bergman:[PM] som jag läser just nu. Under kvällen visades kompletterande bild nummer två, Tom Alandhs dokumentär Hushållerskan där det bergmanska vardagslivet ges ett fokus. För att runda av det hela så la jag två bud på nätet på den nästa vecka infallande Bergmanauktionen på Bukowskis. Inga överbud dock, vilket lär innebära att föremålen inte kommer att få sina nya platser i Pretto films studio. Som avslutning påminner jag om ett blogginlägg från Pretto films första blogg!

Inga kommentarer: