lördag 7 februari 2009
Om vådan av att arbete länge
Arbetet med filmen En Morpheinists Drömmar (ja, det kommer ett inlägg om namnet) har pågått i några år nu, med skiftande intensitet. Detta innebär, som alla vet som producerar ett eget material, att andra kan hinna före, dvs man får det tvivelaktiga nöjet att se andra använda samma eller en liknande idé. Detta gäller därmed även Morpheinisten.
I inledningen till Jan Troells Maria Larssons eviga ögonblick har en gammal stillbildskamera huvudrollen - ljus, ljud och Matti Byes musik fullkomnar hur denna magiska apparat, kameran, presenteras. Vackert och suggestivt. I Morpheinisten förekommer en stillbildskamera, denna gång inte av märket Contessa utan en Kodak Brownie Starlet, som visas på bilden här ovan. Industri / City var länge ett arbetsnamn på filmen. Denna kamera förekommer även i en tidig produktion som länge låg ute på Dr Bose .Net. Den är dock inte visningsbar pga upphovsrättsläget. Där förekommer stillbilder och klipp från Körkarlen, Hets, Den andalusiska hunden m.fl. 'Click! You are dead' är titeln. Presentationen av bl.a. Brownien i Morpheinisten kommer att ligga närmare videokonsten.
A propå arbetsnamn, så var nästa arbetsnamn på Morpheinisten På andra sidan sömnen - en morpheinists drömmar. På andra sidan drömmarna är en skivtitel från 1996 av Ulf Lundell. Det visste jag inte när jag startade 2007.
Så här kan man givetvis hålla på att finna kopplingar till likartade uttryck, idéer och teman som redan har använts. Det ingår och är en del av processen och spelar alltså ingen större roll. Det är när vissa specifika bilder eller former hamnar lite för nära ens egna visioner som man svär till. Men, det är bara 'Stryk över och gå vidare' som gäller - och att vässa sitt eget material.
Soundtracket till detta inlägg är Du är mitt morfin från Freddie Wadlings nya CD The Dark Flower.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar