söndag 8 februari 2009

Kafkas dagböcker - inlägg #1

Läsning pågår av Bakhålls utgivning och nyöversättning av dagböckerna av Hans Blomqvist och Erik Ågren. Kafka blandar dagboksnoteringar med utkast m.m. till texter, ett litterärt skissblock. Dagböckerna spänner över perioden 1909-1923 med vissa avvikelser. För arbetet med Morpheinisten fastnar jag för detta:
'- - - Hör du! Hur länge har du egentligen varit här i stan? Hur länge har du varit här? frågar jag.
– Fem månader. Men jag kan den redan utan och innan. Jag har inte legat på latsidan, det ska du ha klart för dig. Om jag ser tillbaka på den här tiden vet jag inte ens om det har varit några nätter, den framstår för mig - kan du tänka dig - som en enda lång dag, och därför fanns inte dygnets olika tider, nej inte ens någon skillnad mellan ljus och mörker.'


Jag har i tidigare inlägg nämnt Torsten Ekboms biografi om Kafka. Vill man ha en annan ingång så rekommenderas den mustigt illustrerade serieboken Kafka med text av David Zane Mairowitz och illustrationer av ingen mindre än Robert Crumb. Beställ den på Bakhåll!

Inga kommentarer: