(Click!) Arbetet går vidare.
Tekniktjafs och mycket annat arbete har sinkat slutarbetet. Nu på spåret igen.
Arbetstiteln, något justerad, är Tales From My Neighbourhoods.
Prövar ett knepigt format, 30 x 30 cm. Ett bra bildformat när man fotar, 1:1, men ställer andra krav om man vill variera uppslagen i boken. 134 sidor just nu.
Ett kort textintro på engelska. I slutet av boken ett tiotal kortare texter på svenska som jag hoppas kan tillföra någonting efter att ha sett bilderna. Viktigt att de ligger sist och inte innan. Översättning ges via länk till nätet. Google har blivit skrämmande bra på detta. Även om man på köpet får en del skratt fortfarande.
Ännu en fotobok, alltså. Inte ett privat bildalbum. Tanken är att helheten, om man bläddrar från början till slut på västerländskt vis, ska sätta igång tankar och känslolägen hos betraktaren. Den enskilda bilden är viktig och hur de samspelar på ett uppslag. Men i min typ av fotobok så är det helheten som jag ser till. Därför finns även en och annan bild som fungerar i den helheten, men kanske inte som solitär.
Precis som i mina filmer, krävs det ett medskapande. Likadant när en tavla betraktas; om den fungerar så lyckas den starta den mystiska motor som drar igång den inre filmen. En nåd att stilla bedja om.
Tekniktjafs och mycket annat arbete har sinkat slutarbetet. Nu på spåret igen.
Arbetstiteln, något justerad, är Tales From My Neighbourhoods.
Prövar ett knepigt format, 30 x 30 cm. Ett bra bildformat när man fotar, 1:1, men ställer andra krav om man vill variera uppslagen i boken. 134 sidor just nu.
Ett kort textintro på engelska. I slutet av boken ett tiotal kortare texter på svenska som jag hoppas kan tillföra någonting efter att ha sett bilderna. Viktigt att de ligger sist och inte innan. Översättning ges via länk till nätet. Google har blivit skrämmande bra på detta. Även om man på köpet får en del skratt fortfarande.
Ännu en fotobok, alltså. Inte ett privat bildalbum. Tanken är att helheten, om man bläddrar från början till slut på västerländskt vis, ska sätta igång tankar och känslolägen hos betraktaren. Den enskilda bilden är viktig och hur de samspelar på ett uppslag. Men i min typ av fotobok så är det helheten som jag ser till. Därför finns även en och annan bild som fungerar i den helheten, men kanske inte som solitär.
Precis som i mina filmer, krävs det ett medskapande. Likadant när en tavla betraktas; om den fungerar så lyckas den starta den mystiska motor som drar igång den inre filmen. En nåd att stilla bedja om.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar