måndag 22 december 2014

Hornsgatan 29 C |

Östergrens roman Gentlemen utspelar sig 1978. Det året rörde jag mig som vanligt i samma kvarter och omgivningar som Östergren och romanfolket. Ockupationen av kvarteret Mullvaden pågick, fotografen Micke Berg anslöt och plåtade det som året efter gavs ut som en fotobok med text av Errki Lappalainen. Sensommar, regn. Delar av det som blev Mullvadsoperan uppfördes på gatan utanför de ockuperade husen. Jag var där, spelet avbröts av polis. Några dagar senare tog jag tunnelbanan ut till Frescati och började mitt universitetsliv. Senare såg jag hela Mullvadsoperan när den visades på, var det Cirkus? Kördes även i andra städer.

Romanen kom ut 1980, köptes och lästes. Tre år senare flyttade jag in i Hornsgatan 26 C, Blås & Knådahuset.

Inga kommentarer: