lördag 5 juli 2014

Bakomtankar III | Filmproduktion 2014

Det rycker i beställarfingret - nya produkter är på väg in till Pretto film  inför den nya filmen.

I veckan anlände Nymphomaniac i en utgåva från Artificial Eyes - den innehåller intressant extramaterial, så icke den svenska (som så ofta). Dock: extramaterial ska givetvis tillföra någonting och inte vara någon dynga i form av bortklippta scener (för att de är dåliga) och bloopers. Så nu kan jag gå tillbaka och titta på kapitel fem och sex igen och fundera vidare på om Bach har en roll i denna min nya film? Trots Tarkovskij, trots von Trier.

Den sistnämnde umgicks jag med idag vid en fika - dock bara i bokform - Geniet. Lars von Triers liv, film och fobier. En matig intervjubok av Nils Thorsen från 2010, hade en del kvar att läsa.

Alain Robbe-Grillet har jag skrivit om tidigare här på bloggen. Genom BFI, det engelska filminstitutet, finns nu sex tidigare minst sagt svåråtkomliga filmer från 1963-1974 att titta på, dessutom digitalt restaurerade. Dessutom en intressant booklet med mycket läsvärt material. Varje film presenteras på omkring sex minuter av hans änka, Cathrine Robbe-Grillet (inspelat 2013). Själv steg han ur tiden 2008. Vidare ingår en halvtimmeslång intervju med regissören själv på varje skiva, totalt tre stycken; varje intervju behandlar två filmer. Därtill kommentarspår av värde av Tim Lucas samt originaltrailer för varje film.

Jag kommer att återkomma här till hans filmer, som för mig genom sin form är mycket intressanta.

Inga kommentarer: