onsdag 3 april 2013

Konstakademien | Peter Krantz

Påskdagen den 31 mars 2013. Jag gör ett besök på Konstakademien i Stockholm, de sista timmarna av utställningsperioden för fyra olika konstnärsskap. Luften kylig men en värmande sol lyste på min promenad till Mejan. Målet för mitt besök var en videoretrospektiv med verk av Claes Söderqvist. Men varför  inte inleda med en koll av Galleri Väst och Ateljén. Där mötte jag konstnären Peter Krantz. Vi hamnade snabbt i samtal pga min marintrunk som jag ställde ifrån mig vid hans bord i salen. Där mötte jag en svit bilder som snart fångade mig. Inskannade insekter, fjädrar m.m. och kompletterade med tusch. Vi hamnade snart i samtal igen, nu om hans val av att inte ge bilderna några namn, tekniken han använder och en del annat, bl.a. om vikten av att göra allting själv i processen med att göra bild. Klockan gick, det blev tid att bege mig till videoretrospektiven. Jag lovade att återkomma efter besöket i de norra salarna. Vilket jag sedan gjorde, och tittade då särskilt på ännu en svit bilder i Ateljén. Här mötte digitala collage och andra kompositioner där naturen, urban och mer vild, utgjorde motiven.

Peter Krantz skriver på baksidan av verksförteckningen om dessa bilder:
''Olika bildelement har alltså arbetats samman för att skapa nya bildvärldar bara en liten bit bortom verkligheten. Vissa bilder har jag fotograferat under nattens 'svåra' timmar mellan två och fem. Sedan har jag utnyttjat mjukvarans svagheter och försökt vända detta till en tillgång.''

Jag köpte hans utställningskatalog, På liv & död, och fick en trevlig dedikation med tack för vårt samtal. För min del ett mycket givande sådant. Vi skakade hand i enighet om alltid göra allting själv; saknas någon kunskap eller färdighet så får man tillägna sig den.

Inga kommentarer: