lördag 23 mars 2013

Några nedslag | Robert Wilson Pretto film

(Click!) Överst ett uppslag ur boken Robert Wilson from Within. En mental kokbok. Ur uppsättningen The Forest, Berlin, 1988.

Underst ett uppslag från samma bok, Dream Play, Stockholm 1998.

Läsningen av boken Det ljusa rummet. Tankar om fotografiet pågår, boken som blev Roland Barthes sista och utkom 1980, året han dog.

I inledningen skriver Barthes: 'Jag hävdade att jag älskade Foto i motsats till filmen, men jag kunde trots det inte skilja fotot från filmen. Den frågan hängde kvar.'

Ljuset har återvänt men kylan består. Två filmer står på kö att göras; Dialogue for Two Apparatus och Pickup | Tracks. I vilken ordning vill jag göra dem? Lusten får styra. Båda ger olika utmaningar; mycket ljudarbete i Dialogen, ännu oklar p-o-w för Pickup. Från början tänkte jag mig en mycket subjektiv vinkel, ungefär som kameran i Carl Johan De Geers Stockholmssyndromet. Men nu börjar andra bilder dyka upp. Blir förmodligen en blandning.

Inga kommentarer: