tisdag 13 mars 2012

JH Engström | La Résidence

Denna hans senaste fotobok anlände i dag till mitt bibliotek; vinnare av Golden Letter i tävlingen "Best book design from all over the world". Värdig sådan. Det här är bra. Poesi. Två vistelser i Bryssel, ett antal möten - människor i ett kulturellt betingat stadslandskap. Form möter innehåll.

Besattheten av påtagligheten i det jag måste förhålla mig till dagligen. Det är människan och platsen - och mötet med dessa.

Det var först när jag såg bilden på mig själv som jag förstod.

Vad handlar mina bilder om? Välj själv!

I ytan mellan det jag ser och det jag inte ser - där någonstans kanske, möjligen.

För mig: fotografi = poesi.

Jag åker väldigt sällan någonstans för att fotografera. Jag fotograferar för att jag befinner mig någonstans.

Texter från La Résidence, 2012

Inga kommentarer: