fredag 23 mars 2012

Bodil | Haneke

Utkvitterad i dag från den lokala tobakisten; Bodil Malmstens senaste - Och en månad går fortare nu än ett hjärtslag. Bra. Som vanligt. I höst kommer hennes femte loggbok. De flesta av hennes böcker står i Pretto films bibliotek.

Minnen från den yttersta periferin; jag besökte hennes barndomshem i Jämtland under min tid på Jämtlands länsmuseum. Vid mitt besök var ingen hemma, endast exteriör besiktning var aktuell. Efter det talade jag i telefon med hennes mamma, trevlig och språksam. Och huset kommer jag väl ihåg, det som ligger i Bjärme i mellersta Norrlands inland och fjälltrakter.

K special i kväll; en film om regissören Michael Haneke. En skicklig och intressant regissör; så gott som samtliga av hans filmer återfinns i Pretto films filmarkiv. Han har ett förhållningssätt till film och liv som jag sympatiserar med.

Och slutligen böcker igen; på väg in är Unpacking my library. Tio amerikanska författare talar om böcker och visar sina bibliotek. Mer om detta i kommande inlägg.

Kvällens soundtrack är en CD med gitarrvirtousen Antonio Forcione Live! från 2000. En jazzplatta med skön ljudkvalitet utgiven av The Naim Label.

Inga kommentarer: