torsdag 20 november 2008

Stockholm i 1000 bilder och serierutor

Det ultimata bildverket Dokument Stockholm där tre fotografer genomfotograferar innerstadens stadsdelar och presenterar helheter och delar är en guldgruva - för nutid och framtid. Bara att bläddra och upptäcka, återupptäcka, se ibland oväntade sammanhang men inte minst det vardagliga stadslandskapet. Mycket bok för liten peng - 4,5 kg.

För en stockholmare och ständig trenter-omläsare har äntligen något nytt dykt upp - Stieg Trenters kriminalroman Roparen från 1954 i serieform av Jakob Nilsson. Den ska jag snart stämma möte med, nyss anländ som den är till mitt bokbord. Serieformen är numer för mig förknippad med ett visst motstånd eftersom jag som barn och tonåring var en läsare, samlare och bytare av större mått. Blev tämligen mätt, helt enkelt. Detta trots den massiva utveckling som skett. Förutom Roparen har jag Berlin: stad av sten av Jason Lutes från 2003 i hyllan. Ett lästips för den som vill upptäcka 1920-talets Berlin i serieform.

Slutligen - prettofilmen som genre har begåvats med en egen filmestival i Hägersten. Se TV-inslaget här!

Inga kommentarer: