fredag 22 november 2013

Nattens bibliotek | Vidöppet för inköp

Som en vittomfamnande riksbibliotekarie Klemming väntar jag in de senaste inköpen. Tidigare har jag nämnt beställningen av Lou Reeds andra fotobok Emotion in Action som saknades mig; två gånger beställd, två gånger nekad pga att den varit slut hos leverantören. Först tredje gången fick jag napp, nu på väg från USA.

Den nya fotoboken med Anders Petersens bilder med anledning av hans utställning på Bibliothèce nationale de France i Paris är på väg. Utställningen är ett samarbete med Fotografiska i Stockholm, där den visas nästa år.

Fotografen JH Engström gjorde för några år sedan en briljant film om och med Anders Petersen. Den har visats på TV men inte funnits att köpa. Nu finns den och jag har beställt en limiterad och signerad utgåva tillsammans med ett dito originalfotografi av JH. Beställd från Frankrike, hoppas min franska var tillräcklig för att få det jag tror mig ha beställt.

På väg är även en bok av den finländska filmaren m.m. Sami van Ingen, Moving Shadows: Experimental Film Practice in a Landscape of Change. 

Inga kommentarer: