måndag 29 juli 2013

City Elements | Porträtt av staden inom mig

(Click!) En varm julidag i stan, en långfika på Nybergs på Upplandsgatan vid ett bord ute i ett julitomt Stockholm - det är semester! Satt där med kamrat J. Motvilligt lämnade vi denna livboj för att knalla vidare i hettan. Blev ett klassiskt stråk genom Observatorielunden där några bilder togs. Vår vana trogen såg vi oss omkring med höjd blick; nu upp mot bildfrisen på Stadsbiblioteket. Detta fick en från Norrland kommen man att undra vad vi tittade på. Frisen hade han aldrig sett. Blev ett trevligt spontant samtal. Vidare upp mot Johannes kyrka, Regeringsgatan, Gustav Adolfs torg, Gamla stan och över Slussen som håller på att rådbråkas. Hornsgatspuckeln och en blick ner mot Pustegränd och min gamla lyas fönster. Landade på Ming på Mariatorget, ett bra plejs som vi ofta återkommer till. Där stärkte vi oss för ännu en promenad; Slussen, Stadsgården men längs med spåret till Saltsjöbanan. Målet var Fotografiska där vi såg Helmut Newton, Motohiko Odani och Håkan Elofsson.

Dagen resulterade för min del i tio fotografier, kanske tänkbara att visa. Tre till blev resultatet av en soloprom dagen efter, i en annan del av staden. Tretton bilder - City Elements | Porträtt av staden inom mig.

Se bilderna i mitt galleri på Konstkvarteret.
Eller se fler bilder i ett rullande bildspel.

Inga kommentarer: