torsdag 28 juli 2011

Regi Foto Klippning | Jan Troell

Igår såg jag om Jan Troells film Här har du ditt liv. Fortfarande mycket bra. En egensinnig bildmakare som började med fotografi och fortsatte med film. Han brukar beskrivas som en lyrisk filmdiktare, en poet med kamera i handen. Detta är oerhört tydligt i den långa (162 min) Här har du ditt liv, efter Eyvind Johnsons romansvit Romanen om Olof.

Troell kommenterar sin genombrottsfilm i den nyutkomna boken med samma titel som detta blogginlägg."Jag har alltid fått höra att jag inte experimenterar och att jag inte är 'modern'. I stort sett är jag kanske inte nyskapande, men det fanns ändå något nytt i Här har du ditt liv..." Om detta kan jag bara hålla med. Det finns mycket i filmen som ger åtminstone mig väldigt mycket; poetiska bilder, musikalisk klippning, förhåller sig fritt och mycket medvetet till bild, musik och ljudet i allmänhet. Bryter många då giltiga konventioner i bredare film. Kombinationerna av stillbild och film. Användandet av grovkornig färgfilm (i en tillbakablickande scen, bl.a). Elegant.

Boken är en intervjubok där Kurt Mälarstedt samlat material under några år. En bok som ger mig mycket input. Läsning pågår.

En annan bok, som läses parallellt, är Facit till mina böcker och filmer av Vilgot Sjöman, som utkom 2004. Även där hittar jag mycket läsvärt. Såg nyligen om hans film 491.

Dagens soundtrack (liksom gårdagskvällens) är Tonbruket Dig it to the end med Dan Berglund et concortes. En oerhört bra skiva. Dessutom med en ljudkvalité som är superb. Nu ska den på - igen!

Inga kommentarer: