söndag 31 juli 2011

Bang! | En saknad film

Jag såg filmen när den kom 1977. Gymnasietidens sista fas. En udda film som berörde mig. Gjord av Jan Troell, som skrev manus ihop med fotografen Georg Oddner och författaren Sven Christer Swahn, som också hade skrivit novellen Orgeladjunkten som filmen byger på. Den letade jag upp efter att ha sett filmen, läste och gillade. Filmen gick inte särskilt bra, men lite bättre utomlands. En gång har den visats på TV. I filmen förekommer en 'livssymfoni' komponerad av huvudpersonen. Den riktige kompositören var Karl-Erik Welin och ingår i hans Ett svenskt rekviens som uruppfördes på Konserthuset i Stockholm. Jag såg och hörde Welin vid den här tiden. Jag och kompisen J. var på Konserthuset vid ett uruppförande av ett stycke av Ingvar Lidholm. Iförd frack gjorde Welin en minnesvärd entré fram till flygeln. Nu skulle jag vilja se om filmen Bang! Men inte går det. Finns inte på DVD. Skralt. Den som åtminstone vill läsa om filmen kan göra det här!

Inga kommentarer: