lördag 2 januari 2010

Ett Brefkort Från En Stad I Södra Europa

(Klicka för större bild.) Luften är ljum, skymningen gör sin hastiga entré. Uteserveringarna börjar att fyllas. Det sorlar omkring mig på olika språk. Ljudet av svirrande svalor ekar mellan de tätt stående husväggarna. Luften är fylld av en intrikat blandning av blommor, matos och citrus. Min senaste adress var i Quartier latin. Plötsligt minns jag mina återkommande besök på Café de la Régence - i en annan tid, i en annan stad med andra aktörer. Dock, själv har jag behållit huvudrollen; inte på något vis avundsvärd att inneha, det kan jag försäkra. Jag sitter här på ett torg, människor passerar och jag har gjort mitt val. En flaska absinthe serveras mig flinkt. En flaska, ja. Kvällen kommer att bli lång och följas av en ännu längre natt. Kanhända även av en gryning.

Vännen Namnlös

Inga kommentarer: