lördag 28 mars 2009

Kafkas dagböcker - inlägg #2

'Jag skulle gärna vilja förklara den lyckokänsla jag då och då - som exempelvis just nu - har inom mig. Den är verkligen sprudlande, den uppfyller mig helt och hållet med lätta, behagliga sprittningar och intalar mig att jag äger förmågor som jag i vilket ögonblick som helst, även nu, kan övertyga mig om att jag inte alls äger.'

Citatet är hämtat från Franz Kafkas Dagböcker 1909 - november 1911 utgiven av förlaget Bakhåll 2003 i nyöversättning av Hans Blomqvist och Erik Ågren.

Som soundtrack till detta passar väl den danska operan Kafkas Trial bra från 2005 med musik av Paul Ruders. Jag kom över ett sista (?) exemplar av denna för mig okända opera under den pågående utförsäljningen på Megastore vid Plattan. Läs en recension av uppsättningen här.

Inga kommentarer: