onsdag 10 december 2008

Loggbok 081210 En Morpheinists Drömmar


Den underbara spårvagnen från Roy Anderssons film Du levande, som den nu exponeras i Studio 24:s fönster.

Fre-mån läggs på filmarbete, om planeringen håller. Mycket finns att göra. Pga tidsskäl måste jag först kompilera DVD:n som ska skickas till Art Channel i Paris före den 25 december.

I helgen som var sattes affischer upp i tre stadsdelar av stan (Stockholm) - 'Fasadteatern ger i afton Återsken'. Innan någon hinner reflektera över detta kuriösa budskap så är risken stor att de flesta har slitits ner. Men vi får se, jag har en spanare som bevakar läget.

Söndagsaffischeringen hade även det goda med sig att jag nu har en liten Dolly att sätta kamerastativet på. För detta tackas Janne. Förhoppningen är att Dollyn kan användas i minst en planerad interiörscen. Under en fikapaus på det trevliga fiket Nybergs på Upplandsgatan så pratade jag och Janne om att en enkel kamerakran för vertikala panoreringar vore bra att ha. Kan ju visserligen göras digitalt, men... Vid middagen som följde senare, då även studioinnehavaren Mats (Phonurgia) deltog, så fick jag veta att filmiska nyttigheter såsom en riktig Dollyvagn med räls och 'proffsbromsar' samt en kamerakran förpassats till evigheten utan att passera Pretto film. Snopet!

Till den stundande weekendens filmarbete hör även att åter rassla igenom den allt mer fyllda svarta anteckningsboken från Moleskine och skriva ut och placera in De Goda Idéerna och redigeringsskisserna i filmens manuskript som fungerar som stöd och skelett, men inte mer än så.

Inga kommentarer: