måndag 29 december 2008

Gud Lukt och Henne


(Foto ur filmen Gud Lukt och Henne, Migma Film AB.) En film som har en struktur som intresserar mig eftersom den bl.a. har sagts vara en blandning av film, videokonst, fotografi, konstfilm, collagefilm, dramadokumentär och experimentell film och därmed försetts med epiteten pretentiös, ostrukturerad, obegriplig m.fl. och beskrivs som en film utan handling men som arbetar med känslan och som i en blogg beskrivs som om den handlar om larviga, sinnessvaga prettosjälar. Dock, det finns självklart positiva recensioner också. Den här typen av film väcker alltid häftiga känslor. En publik som möter ett motstånd, att tvingas till delaktighet - fy! Ett måste för Pretto film! Tog mig därför till Zita (Folkets Bio) en av de sista dagarna filmen visas. En person i salongen - jag själv. Att gå på bio kan ju inte alltid vara en social händelse.

Eftersom jag agumenterar för de här typen av film när det gäller den fria men förhoppningsvis mycket medvetna strukturen så hade jag stor behållning av den. Givetvis kan film se ut så här! Också. Jag kommenterar här inte innehållet, de frågor som ställs eller motsatspar som redovisas i filmen. Här följer några länkar som ger upplysningar om både form och innehåll.

Recensioner:
Kommunalarbetaren
DN
SvD

Folkets Bio presenterar filmen så här. Filmen är gjord av Karin Westerlund under en period av fem år. Hon är en svensk-dansk konstnär och filmare bosatt i Kairo. Filmfakta från Svenska Filminstitutet finns här.

Inga kommentarer: