tisdag 20 augusti 2019

On the move |


(Click!) Foto: JH Edvardsson.

Jag håller på att sätta samman en bildserie om fem fotografier för att inom några veckor skicka in dessa till ett alltför välkänt ställe.

I princip har jag bestämt vilka fem det blir; de ska slutjusteras för att printas på Konstexpo och sedan bedömas igen: håller detta?

Jag har nöjet att ha Dawid (Björn Dawidsson) som följare på Instagram. Han är inne och gillar en och annan bild. Betydelsefullt.

Bland hans många fotoserier finns en som visar verktyg. Han hade sett Walker Ewans fotografier av verktyg, plåtade 1955. 1995 gjorde Dawid sin fotografiska tolkning av ett antal verktyg. Jag arbetar nu med att göra min version. Ärvda verktyg finns, liksom ett handbyggt kombinerat rit- och ljusbord, en prototyp framtagen för IBM av konstnären, konstruktören och uppfinnaren Rolf Rosenberg. Han hade sin verkstad på Lützengatan i Stockholm, jag var där några gånger, bl.a. när han höll på med  en kopia av ett Marcel Duchampverk beställt av Ulf Linde.

Läs tidigare blogginlägg om att samla Rolf Rosenberg i liten skala.

Inga kommentarer: