lördag 6 augusti 2011

Omärkligt skifte |



Den åttonde dagens arbete är till ända. Men förmodligen återupptas det lite senare under kvällen. En kopp thé och kex får ge förnyad styrka - The English Solution. Filmarbete underlättas av den envishet dårar sägs besitta. Jaja, gammal term, men ni förstår.

Jag är framme vid version 0.9. Det ser ut att bli en ca 8 minuter lång film. Omslaget till DVD-fodralet är redan uttänkt, hänger ihop med hur jag ser på filmen, dess tillkomst och inspirationskällor. Filmen är vad gäller titel, vissa texter och eftertexter på svenska. En ovanlighet. I filmen möter vi äldre miljöer, natur, insekter, en katt, röster m.fl. skapelser. Ännu en ovanlighet, till delar. Men dessa element hålls givetvis ihop av Pretto films genom åren väl utmejslade särdrag; subtila kombinationer av ljud och bild samt ett antal tankegods som ständigt återkommer hos mig. Och givetvis ett mycket medvetet återbruk av vissa scener, material som tjänar sitt syfte i nya sammanhang - på samma sätt som miljöer, handlingar och rörelser upprepas i vår vardag.



Ovan ses manuskriptet till en omtalad film - En Morpheinists Drömmar. Det slutfördes 2007. Jag får då och då frågan, nu dock allt mera sällan, hur det går med filmen; den filmen. Svaret tycks bli att jag gör den, om än i delar. Det kortfilmer jag hittills har gjort, 12-13 stycken, har många sin utgångspunkt i någon scen eller sekvens i Morpheinisten. Material som ursprungligen fotograferats eller filmats för den filmen får liv i en kortfilm tillsammans med nytt material. Det gäller även electronican. I den pågående kortfilmen använder jag t.ex. en text som jagt skrev 2006 tillsammans med ett stycke electronica som togs fram till Morpheinisten och där, i en testsekvens, monterades tillsammans med andra bilder än vad som nu visas i Omärkligt skiftar vardagen ansikte.
Kvällens soundtrack är Trans Europe Express med Kraftwerk och Blinkar Blå med Adolphson & Falk.

Inga kommentarer: