lördag 3 september 2011

Om svalors svirr och klockors klämtande |

Ett chianti upphällt i ett glas i väntan på middag. Tidigare i dag en lunchmacka på det lokala fiket. Dagen inleddes annars med frukostfilm - Copie conforme (Certified Copy) - vars svenska titel som vanligt nedklassats till Möte i Toscana. En bra film av en intressant regissör, Abbas Kiarostami, som jag har skrivit om i tidigare blogginlägg.

Det är en dialogdriven film där miljöerna spelar en roll liksom bildlösningarna, som i sin exakthet och sparsamhet förstärker filmen. I filmen förekommer ofta ljudet av svirrande svalor (och kyrkklockor), men är troligen diverse småfåglar. Ljudet av svirrande svalor som ekar mellan husen - ett ljud som jag bär med mig sedan barndomens bakgårdar på Söder. Samma ljud men utan eko lyssnade jag till under somrarna hos mormor på landet; detta ljud fick mig tidigt att alltid längta hem till Staden. Så har det alltid varit. Även när jag hör det i någon annan stad - i Italien, Spanien. Spännande. Ett ljud som triggar igång en behaglig melankoli hos mig.

Lördagens soundtrack blir Patti Smith Outside Society, en kompilering av tidigare utgivet material.

Inga kommentarer: