torsdag 15 oktober 2009

Spår


(Klicka för större bild.) Spår. Varifrån? Varthän? Kanske är våra liv mer spårbundna än vi vill tro. Jag läser just nu om två olika konstnärsskap. I Ernst Billgrens nya bok Prinsen på Lindholmen är det 1982 och E. börjar på Valands konstskola i Göteborg.

Tiden går fortare än man hinner mäta med en normal klocka. Man föds i en stad och dör i en annan även om man aldrig har flyttat eftersom det rivs och byggs nytt hela tiden, och ingenting är sig likt efter några år.
Billgren 2009

I Lars Lerins nya bok En liten konstnär möter vi honom i en mängd scener och bilder, som ofta i scenerierna och scenografierna bär ett fotoalbums estetik. Han studerar på Valand 1980-1984.

Är det ett minne från ett tidigare liv jag bär med mig, något som jag upplevt på en annan planet? Jag kommer inte ihåg när jag drömde drömmen för första gången, men den är ständigt sig lik, denna öken med sin blomstrande källa av liv.
Lerin 2009

Inga kommentarer: