söndag 19 januari 2014

Tidens Gång | CH Svenstedt

I fredags kom filmen, skickad för andra gången, enligt CH.

Tidens gång, en hyllning till Wim Wenders Im Lauf der Zeit från 1976, en roadmovie genom ett nattligt Östergötland av filmaren och författaren Carl Henrik Svenstedt. Tretton minuter av poesi; Svenstedts text om, och inspirerad av, de till synes triviala miljöer han färdas genom i sin bil på väg mot sin stad, slutdestinationen i filmen. Fotot är effektivt utfört av Errol Tanriverdi. Texten läses av Jacques Werup, vilket är kongenialt. För mig är detta en tät, skickligt komponerad film. Förutom bild och text så finns i filmen musik, sparsmakad men så rätt, av Anders E Larsson.

Man kan bara hoppas att den visas på TV framöver - håll utkik!

1 kommentar:

L sa...

Har i kväll, även jag, besett denna film och jag måste säga att jag till fullo delar broder B:s synpunkter och åsikter. Den lästa texten, fotot, musiken...allt kongenialt, bildandes en god syntes. Undertecknad betraktar den inte alls ur en "filmanalytisk" synvinkel, tillåter mig att bara kontemplativt sjunka in i filmen. Att det här även är mina hemtrakter, små lokaler utspridda på slätten, kanske tillför en extra dimension? För även om betraktelserna är allmängiltiga så är de ju sprungna ur något hemtamt, sedda och "tolkade" genom någon annans ögon. Det enda jag beklagar är att jag inte kunde bevista filmpremiären på biografen Saga i november 2013.