(Foto: Kalejdoskop Förlag AB.) Nyanlänt till biblioteket - konstnären Lars Kleens arbeten har under 40 år dokumenterats av hans gamle vän fotografen Gunnar Smoliansky. Resultatet finns i praktverket Lars Kleen Gunnar Smoliansky. Smolianskys bilder har jag länge tyckt om. Boken med hans bilder mellan 1952-2008 One Picture at a Time bläddrar jag ofta i.
Vem är då Lars Kleen? Många har säkert sett hans verk utan att alltid veta hans namn. Nere i Sundbybergs tunnelbanestation möter organiska husformer, plåttak med lustiga former som placerats på perronggolvet, takstolsinspirerade träkonstruktioner m.m.
Boken flödar av bilder som gör verken både rättvisa och föreslår en initierad ingång till upplevelsen av verken. Dessutom bär bilderna i sig Smolianskys prägel. Mjuk, dynamisk gråskala, utsnitt, ljus. Inte minst omslagets foto bär Smolianskys signum. Läsvärda texter kompletterar där både Kleen och Smoliansky kommer till tals. En essä från 1998 fördjupar, skriven av Ulf Linde.
Läs gärna recensionen av boken på Omkonst, för övrigt en utmärkt källa till artiklar om konst.
Vem är då Lars Kleen? Många har säkert sett hans verk utan att alltid veta hans namn. Nere i Sundbybergs tunnelbanestation möter organiska husformer, plåttak med lustiga former som placerats på perronggolvet, takstolsinspirerade träkonstruktioner m.m.
Boken flödar av bilder som gör verken både rättvisa och föreslår en initierad ingång till upplevelsen av verken. Dessutom bär bilderna i sig Smolianskys prägel. Mjuk, dynamisk gråskala, utsnitt, ljus. Inte minst omslagets foto bär Smolianskys signum. Läsvärda texter kompletterar där både Kleen och Smoliansky kommer till tals. En essä från 1998 fördjupar, skriven av Ulf Linde.
Läs gärna recensionen av boken på Omkonst, för övrigt en utmärkt källa till artiklar om konst.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar