Fotografen Bruno Ehrs presenteras i senaste numret av Fotografi, norska upplagan. Jag gillar hans intällning till fotografi, i alla fall som den presenteras i artikeln. I en del av sin produktion har han mycket gemensamt med Gunnar Smoliansky. Även Ehrs fascineras av det händelselösa - som kan rymma mycket.
Nyligen var Ehrs en av gästerna i Antikmagasinet. Samtalet var alltför kort. Men kul att höra hur han nyupptäckte fotografen Henry B. Goodwin, 'den engelske turisten som fotograferade Stockholm' (mellan 1915 och 1930). Hur det egentligen förhöll sig framgår av den bok Ehrs och Carl Bengtsson sammanställde och gav ut 1998 - Goodwin, en hyllning.
I fredags lyckades jag av en slump på ett antikvariat komma över en samling bilder av Bruna Ehrs - Stockholmssviten. En bildsamling i stort format, svartvita, tillsammans med en specialkomponerad LP-skiva, alltsammans utgivet som en utställningskatalog till utställningen med samma namn på Arkitekturmuseet 1987. Katalogen gavs ut i samarbete med Camera Obscura och trycktes i 1000 exemplar, mitt ex har nummer 712.
En samling bilder i min smak. Lugna, kontemplativa bilder på till synes triviala miljöer i centrala Stockholm; byggnadsdelar och vardagsmiljöer laddade med stilla liv.
Kvällens soundtrack blir givetvis den medföljande ljudsviten och musik av och med Tom Wolgers. 1980-talets syntvärld möter Ehrs bilder.
Nyligen var Ehrs en av gästerna i Antikmagasinet. Samtalet var alltför kort. Men kul att höra hur han nyupptäckte fotografen Henry B. Goodwin, 'den engelske turisten som fotograferade Stockholm' (mellan 1915 och 1930). Hur det egentligen förhöll sig framgår av den bok Ehrs och Carl Bengtsson sammanställde och gav ut 1998 - Goodwin, en hyllning.
I fredags lyckades jag av en slump på ett antikvariat komma över en samling bilder av Bruna Ehrs - Stockholmssviten. En bildsamling i stort format, svartvita, tillsammans med en specialkomponerad LP-skiva, alltsammans utgivet som en utställningskatalog till utställningen med samma namn på Arkitekturmuseet 1987. Katalogen gavs ut i samarbete med Camera Obscura och trycktes i 1000 exemplar, mitt ex har nummer 712.
En samling bilder i min smak. Lugna, kontemplativa bilder på till synes triviala miljöer i centrala Stockholm; byggnadsdelar och vardagsmiljöer laddade med stilla liv.
Kvällens soundtrack blir givetvis den medföljande ljudsviten och musik av och med Tom Wolgers. 1980-talets syntvärld möter Ehrs bilder.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar