söndag 24 augusti 2014

Vilgot Sjöman | Respekt!

Mandrom undrar: hur många minns honom idag, författaren, filmaren, dramatikern Vilgot S? Nyfikenfilmerna - kanske. De självbiografiska romanerna om Linus? Jo, några till.

I kassen bredvid mig från Rönnells antikvariat ligger fem nyss inköpta böcker. Lås oss se efter vilka de är.

Mitt personregister Urval 97. Det är första delen av hans memoarverk. Sedan följde Mitt personregister Urval 98. Mitt personregister Urval 2001 saknar jag fortfarande. Dock hade jag sedan tidigare den fjärde och sista delen; Facit till mina filmer och böcker från 2004 - mycket läsvärd.

I hennes rum, utgiven 1952. Fyra noveller i en volym på fri vers.

Lektorn En individualroman, debutromanen från 1948.

Slutligen, för denna gång, Sjöman om film Utrikes resor. En bok utgiven 1984. Tre decenniers filmhändelser, observerade av Vilgot Sjöman.

Så: se om hans filmer (box finns), läs hans texter.

Läs om honom via dessa länkar:
Nu är det hög tid att bli nyfiken på Vilgot Sjöman
Minnet av en svärtad ögonfrans
På Wikipedia
På Stiftelsen Ingmar Bergman

Inga kommentarer: