lördag 28 december 2013

Nu är det jul igen |

Jul i betydelsen ledighet från förvärvsarbetet - fokus på det kostbara film- och fotoarbetet, det som äter tid och kostar pengar men ändå är helt nödvändigt.

Sitter med ansökan till årets AIVA Video Art Festival i Finspång, arrangerad av Anders Weberg. Funderar på vilka två filmer jag ska välja ut. Det är andra året som festivalen hålls. Skickade in en film förra året men utan framgång, något som även drabbade hundratals andra. I förra veckan hade redan långt över femhundra anmälningar gjorts. Deadline den 1 mars.

Igår såg jag om filmen om Anders Petersen av JH Engström. Sådana filmer inspirerar mig. Därför såg jag senare under dagen även om filmen om Hans Gedda. Han ställer snabbt ihop olika stilleben av grejer han samlat på sig; djurkranier, glas, metall, dockdelar m.m. Jag har sedan en tid tillbaka ett gammalt strykjärn stående på arbetsbordet, ett sådant järn man förr värmde på spisen. Strykjärnet väntar på att ingå i något fotosammanhang, i vilket är ännu inte helt uttänkt. Marcel Duchamp gjorde sitt, Tuija Lindström sitt.

Nu väntar en uppdatering av Pretto films hemsida, som långsamt växer fram i sin nya skepnad - gör ett besök.

Väntan - på ännu en bok, denna gång av Christian Caujolle om Anders Petersen. Väntar också på Carl Henrik Svenstedts senaste film Tidens gång, han kontrade min beställning med ett julkort den gode kamrat CH.

Inga kommentarer: