söndag 29 september 2013

Béla Tarr | Björn Runge

Jag hade nyligen kontakt med regissören Björn Runge. 1997 gjorde han en film om författaren Sture Dahlström. Den blev det årets minst sedda biofilm. Givetvis orättvist. En sevärd film om en intressant författare som gick bort 2003. Hans böcker går att köpa via det förnämliga förlaget Bakhåll. Runges film Vulkanmannen om Sture Dahlström köpte jag via Runges hemsida, det är bara där den säljs. Jag passade även på att tacka för hans filmer och boktrilogin utgiven av Filmkonst; tre mycket läsvärda böcker om film, filmskapande, segrar och förluster inom den dubiösa bransch som filmskapande kan tillhöra. Men inte måste.

Efter att ha sett filmen Turinhästen ville jag se mer av regissören Béla Tarr. I veckan anlände fyra av hans filmer; The Man from London, Werckmeister Harmonies, Damnation samt Sátántangó. Turinhästen är en superb film. De utgåvor jag köpte är utgivna av Artificial Eye och innehåller även en intervju per DVD med Tarr. Hörvärda.

När det gäller Turinhästen kan jag rekommendera denna intervju med Tarrs mångåriga kameraman och regissör i eget namn, Fred Kelemen. Här får man många nycklar till Tarrs filmer. Här framträder en filmsyn som står nära min.

Inga kommentarer: