lördag 30 maj 2009

Kafkatider Hej Hej Kafkatider!

Illustration av Robert Crumb, från Introducing Kafka av David Zane Mairowitz och Robert Crumb.

Det går ett rykte på stan. En Morpheinists Drömmar är snart klar. Premiär sensommar, tidig höst. Ingen vet var. Många vill komma. Vem läcker ut sådana falsarier? Det kan vara jag själv. Pressen ökar. Allt återstår dock att göra, känns det som. Är så. Ett välfunnet citat bifogas här från Kafkas dagböcker 1909-november 1911. Vi skriver den 18 december 1910.

Så länge jag inte är fri från kontoret är jag helt enkelt förlorad, det är jag fullt på det klara med, det handlar bara om att så länge som möjligt hålla näsan ovanför vattenytan så att jag inte drunknar. Hur svårt detta blir och hur det tar på krafterna framgår redan av att jag idag inte lyckats hålla mitt nya tidsschema - vid skrivbordet från åtta till elva varje kväll - att jag för ögonblicket inte ens uppfattar detta som särskilt allvarligt och att jag bara kastar ner de här raderna för att komma i säng.

Citatet står att läsa på sidan 50. Eftersom jag nyligen haft ett Rendez-vous med talet 50 så kan detta betyda någonting. - Det är Makterna! väser Strindberg från garderoben.

Inga kommentarer: