måndag 14 juli 2008

From my point of view



Sommaren ska betraktas. Den ska dessutom betraktas från en plats där skugga råder. Jag sitter på ett café på Söder. Efter en promenad då jag letat efter ett ställe att äta min frukost på har jag återigen hamnat på Café Eurobar. Det ligger i hörnet Östgötagatan och Gotlandsgatan. Ett sådant café har ingenting med EU att göra. Däremot med Europa. Här talas flera språk.

Ensam man äter en dagens.

Ensam man dricker en kopp kaffe.

Gammal dam förflyttar sig med rullator i många etapper över gatan, från Hotell Monumentet-sidan, på väg till caféet. Hon behöver inte som vi andra beställa inne vid disken utan gör sin beställning på väg fram till ett bord ute på trottoaren. Kaffe och macka dyker upp lagom till att hon är framme.

Ett sådant här café har mest stamkunder och några nya ströbesökare då och då, som jag själv.

Att betrakta gatulivet från ett cafébord är en gammal syssla. Jag utför den gärna.

Inga kommentarer: