Kroppar som har lättat från marken, upphävt jordens dragningskraft, kanske som en symbol för tankens lätthet och som när vi betraktar dessa svävandeakter även frigör tankens fjättrande vid imaginära påldon - av detta finns det flera exempel på inom bildkonsten.
Albrecht Altdorfer var en målare i Tyskland under 1500-talets första hälft. I hans målning Marias födelse från omkring 1525 dansar änglar en ringlek i luften under kyrkans pelarvalv. Här anas en surrealist. En definitiv sådan var den belgiske målaren René Magritte. I hans tavlor förekommer både svävande kroppar liksom ting. I målningen Golconda är luften fylld av svävande män i kubb, paraply och överrock. Ett motiv som har använts som final i Jan Troells kortfilm Yellow Tag. I Marc Chagalls målning Promenaden svävar mannens damsällskap. I Over the Town svävar båda två.
Människan har i alla tider drömt om att kunna flyga. Detta kunde ske andligen inom många kulturer och religioner. Fysiskt kom det att dröja. Men drömmen om och känslan av har följt människan. Känslan av att sväva fritt är vanlig i drömmar.
På Malmö Konsthall visades under september 2000 till januari 2001 Peter Greenaways multimediala utställning Flyga över vatten. Jag hade turen att se utställningen. Här gav han sin egen version av himlens och vattnets historia. Utställningen var den dittills största i konsthallens historia; den byggdes om och alla ytor togs i anspråk. Till utställningen producerades en exellent katalog som gör att man fortfarande både kan minnas och uppleva utställningen. Katalogen går att få tag på via antikvariat.net och är mer än väl värd sitt pris på ca 125 kronor.
Antikens Ikarosmyt var central i utställningen. Utanför entrén fanns en ramp, en tänkt landningsbana för Ikaros - om han hade landat i stället för att störta.
I katalogens Prolog ger Greenaway ett antal rejäla slängar till den dominerande filmkonsten. Greenaway utbildade sig ursprungligen till målare. Film, fotografi, bildkonst och musik ligger mycket nära varandra när det gäller att tala direkt till våra känslor utan att passera förnuftet, det intellektuellt analyserande.
''Ingen känsel, inga lukter, ingen temperatur, korta format, passiv, stillasittande publik, ingen verklig dialog med åskådarna, överlastade tekniska lösningar inom ramen för en standardiserad, effektinriktad arkitektur där man begränsar sig till en enda bild åt gången som dessutom bara kan ses från ett enda håll, ett omåttligt verklighetsbegär, tillfälliga inspelningsplatser, skådespelare utbildade i att låtsas, slätstrukna illusioner, bristfällig förståelse för duken som duk, allsmäktiga kapitalintressen och kapitulation för bildrutans, skådespelarens, textens och - mest oroande av allt - kamerans tyranni.'' Sug på den!
Soundtracket till detta inlägg är Erik Enockssons senaste CD With Its Dark Tail Curled 'Round the Garage. Han gjorde filmmusiken till Farväl Falkenberg, vilken var en större behållning än filmen. Omslagsmässigt en liten pärla från Kning Disk. CD:n ges ut i en handgjord begränsad upplaga: First Edition, Ltd. Ed. 202/500 (mitt ex.). I övrigt får köparen ladda ner den i MP3-format. Musiken rekommenderas av PRETTO film.
torsdag 17 juli 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar