onsdag 1 juni 2011

Alfred Guzzetti | Amerikansk experimentell film

Tack vare CH har en för mig ny experimentell kortfilm visats på den lilla Prettobion - The Tower of Industrial Life av Alfred Guzzetti. Filmen gjordes 2000 av Guzzetti som sedan 1997 har en professur vid Harvard, Professor of Visual Arts. Det är bara att erkänna, Guzzetti var okänd för mig. Efter en koll på nätet vet jag mer. För alla intresserade, läs mer om honom här! För att se ett antal stillbilder från hans film Still Point från 2007, titta här!

Guzzetti har gjort både dokumentärfilm och s.k. experimentell film. Han har bl.a. fått Guldbjörnen i Berlin. Jag tycker mycket om The Tower of Industrial Life. Bildflödet, rytmen, ljudarbetet. Det finns delar av filmen som ligger nära mina egna försök, och det är ju mycket spännande - för mig.

Inga kommentarer: