söndag 27 maj 2012
tisdag 22 maj 2012
Älskade Sthlm 2012 | Boken
(Click!) Jag har med minst ett foto i årets upplaga av boken från utställningen Älskade Sthlm 2011 som var en del av Fotomässan i Älvsjö 2011. Boken ges ut i slutet av augusti - till dess får jag sväva i ovisshet vilken/vilka bilder som dyker upp där av min tre inskickade.
Provbläddra och läs mer på PhotoHome. Boken kan troligen senare även köpas via DN, som är medarrangör till tävlingen och utställningen Älskade Sthlm.
Bild 1: Ensam kvar i stan. Atlasområdet juli 2011.
Bild 2: Hornsgatan 2010.
Bild 3: Skansen - i samtal med Tiden. Skansen 2007.
söndag 20 maj 2012
Nattåg till Lissabon |
Tack vare vännen L läser jag just nu romanen Nattåg till Lissabon av Pascal Mercier; en mycket bra bok. L trodde jag skulle tycka om den - rätt. Av många olika skäl.
lördag 19 maj 2012
Pretto Music |
För er som har glömt: ni kan lyssna på electronica från Pretto film | Studio Monolith på My Space. Tio utvalda spår. Klanger från under- och överjorden.
torsdag 17 maj 2012
Att citera sig själv |
Det var inte den gamla staden han saknade, utan det liv som passerat och med det allt som hade gått förlorat.
Well put! Så tror jag att det är. Vare sig vi är en han, hon eller hen.
Jag har skrivit om detta förut här på bloggen, när jag började med att citera Anna-Karin Palm ur Snöängel. Och avslutade med Död till priset av liv.
Eller som det står i mina böcker Short films 2007 - 2011 och Point of View:
Att fästa sig vid en stad är att koppla känslor till platser. Så försöker man göra den till sin. 'Min stad' existerar bara den korta tid innan vi formulerar tanken om 'Min stad'. Sedan börjat förfallet - upplösningen, glömskan, det krampaktiga fasthållandet.
Det var inte den gamla staden han saknade, utan det liv som passerat och med det allt som hade gått förlorat. Å andra sidan, på livets balansvåg, fanns tyngden av byggnader och miljöer som vandrat in i honom och möten med människor som stannat kvar under huden.
Well put! Så tror jag att det är. Vare sig vi är en han, hon eller hen.
Jag har skrivit om detta förut här på bloggen, när jag började med att citera Anna-Karin Palm ur Snöängel. Och avslutade med Död till priset av liv.
Eller som det står i mina böcker Short films 2007 - 2011 och Point of View:
Att fästa sig vid en stad är att koppla känslor till platser. Så försöker man göra den till sin. 'Min stad' existerar bara den korta tid innan vi formulerar tanken om 'Min stad'. Sedan börjat förfallet - upplösningen, glömskan, det krampaktiga fasthållandet.
Det var inte den gamla staden han saknade, utan det liv som passerat och med det allt som hade gått förlorat. Å andra sidan, på livets balansvåg, fanns tyngden av byggnader och miljöer som vandrat in i honom och möten med människor som stannat kvar under huden.
måndag 14 maj 2012
Strindberg 2012 | Dead Man Walking
Om det är sant? Javisst. Han tar en kort promenad förbi sitt sista hem på Drottninggatan 85, jag såg det nyss. Dock - det rör sig om en promenad inuti en souvenirpenna från Strindbergsmuséet. Om man besöker Norra kyrkogården kan man gå till hans grav, vilket skulle kunna bevisa att han är död. Men han läses, spelas och diskuteras. Då så – vid liv!
söndag 13 maj 2012
Strindberg 2012 | One Way Elevator
Några minuter återstår innan den 14 maj infaller - årsdagen och hundraårsminnet av Strindbergs död. I min kortfilm One Way Elevator från 2008 hade jag en tanke om en vertikal resa, ungefär som när guden Indras dotter nedsteg till jorden i Strindbergs Ett drömspel. Så inleder Pretto film den 14 maj.
Strindberg 2012 | Upplevelser i kilogram
(Click!) Har beställt 10,2 kilo Strindberg. Bildverket om honom från Max Ströms förlag vill jag ha av många olika anledningar - Strindbergs världar. Därtill Ockulta dagboken, nationalupplagan, för första gången i färg. En stor faksimil, en typograferad version i samma format och en mindre volym med kommentarer.
Några blandade volymer av Strindberg finns i biblioteket. Från nationalupplagan har jag ett mindre antal väl valda titlar; Tjänstekvinnans son I-IV, En blå bok I-IV, Till Damaskus, Ett drömspel, Inferno, En dåres försvarstal, Intima teatern.
Åsa Linderborg har på ett bra sätt kommenterat det pågående firandet av honom 2012.
Några blandade volymer av Strindberg finns i biblioteket. Från nationalupplagan har jag ett mindre antal väl valda titlar; Tjänstekvinnans son I-IV, En blå bok I-IV, Till Damaskus, Ett drömspel, Inferno, En dåres försvarstal, Intima teatern.
Åsa Linderborg har på ett bra sätt kommenterat det pågående firandet av honom 2012.
onsdag 9 maj 2012
Att vilja |
Ett citat från Helena Loofts krönika i dagens nummer av Fria Tidningen.
Jag har byggt upp ett liv och en tillvaro utifrån mitt författarskap och om jag misslyckas med det, vem är jag då i världens ögon? Ett fattig loser utan vänner som skriver böcker som ingen vill ha.Kvällens soundtrack till ovanstående är Kingdom of Evol, nya plattan med Freddie Wadling och producenten Per Svensson. Riktigt bra.
söndag 6 maj 2012
Söndagsmatiné | Inlägg 600
(Click!) Sol ute, men i gränden råder som alltid mörker. Trappan som leder ner från bron sväljer för varje trappsteg ljuset, ljudet tonas ner och ersätts av ett elektriskt brum från neonskylten.
Som förfilm visas The Tower of Industrial Life. Filmen gjordes år 2000 av Alfred Guzzetti som sedan 1997 har en professur vid Harvard, Professor of Visual Arts. Med honom har jag haft mailkontakt, se äldre blogginlägg 1, 2 och 3. Jag har sett filmen tidigare, men den inspirerar fortfarande.
Huvudfilm är Enter the Void av Gaspar Noé. En lång tripp.
Som förfilm visas The Tower of Industrial Life. Filmen gjordes år 2000 av Alfred Guzzetti som sedan 1997 har en professur vid Harvard, Professor of Visual Arts. Med honom har jag haft mailkontakt, se äldre blogginlägg 1, 2 och 3. Jag har sett filmen tidigare, men den inspirerar fortfarande.
Huvudfilm är Enter the Void av Gaspar Noé. En lång tripp.
fredag 4 maj 2012
Fotogram | Frozen Film Frames
Dessa fotogram (photogrammes) har jag visat tidigare här på bloggen - men då utan någon förklaring. Den kommer här.
Filmaren Jonas Mekas kallar sådana här filmrutor för Frozen Film Frames. Rutorna är från min kortfilm Falling från 2011.
Jag intresserar mig för filmens förhållande till fotografi och stillbild. Så även många andra, t.ex. filmvetaren Laura Mulvey som menar att man i dag genom den digitala teknikens olika möjligheter kan låta betraktaren se filmen i ett långsammare tempo, stanna filmen, frysa bilden och titta på bilder som - ssärskilt om det är en äldre film - aldrig varit menade att betraktas på detta sätt.
Filmrutorna visar en transformation mellan två ord - S:t Eriksplan ersätts av Myrlandet. Dessa bokstavskombinationer är inte möjliga att uppfatta när filmen rullar.
torsdag 3 maj 2012
Kubrick | Bergman
Stanley Kubrick är hetare än Ingmar Bergman. Först kom den stora röda. Därpå följde den stora blå. Båda folianterna gavs ut under medverkan av Taschen förlag.
Jag talar om The Stanley Kubrick Archives och The Ingmar Bergman Archives. Båda vilar tungt i biblioteket, båda är förstaupplagor tryfferade med fetischdoftande filmstrips; en 70 mm:s filmremsa från Kubricks egen kopia av kultfilmen Year 2001: A Space Odyssey från 1968. För mig som såg filmen i fullt format på Vinterpalatset i Stockholm på det glada sjuttiotalet ger detta en behaglig känsla. Bergmanianan ger 12 filmrutor på 35 mm från Bergmans eget visningsex av Fanny & Alexander.
Hur var det nu med 'hetare'? Bergmanvolymen ligger och puttrar på ett pris kring 1200 kronor i Sverige. Kubrick har åkt upp till drygt 5000 kronor på antikvariat i U.S.A. (slutåld i bokhandeln) från ett inköpspris på 1200-1300 kronor. Länken ovan till Kubrick går till nytrycket utan DVD och filmstrip, därav priset.
Jag talar om The Stanley Kubrick Archives och The Ingmar Bergman Archives. Båda vilar tungt i biblioteket, båda är förstaupplagor tryfferade med fetischdoftande filmstrips; en 70 mm:s filmremsa från Kubricks egen kopia av kultfilmen Year 2001: A Space Odyssey från 1968. För mig som såg filmen i fullt format på Vinterpalatset i Stockholm på det glada sjuttiotalet ger detta en behaglig känsla. Bergmanianan ger 12 filmrutor på 35 mm från Bergmans eget visningsex av Fanny & Alexander.
Hur var det nu med 'hetare'? Bergmanvolymen ligger och puttrar på ett pris kring 1200 kronor i Sverige. Kubrick har åkt upp till drygt 5000 kronor på antikvariat i U.S.A. (slutåld i bokhandeln) från ett inköpspris på 1200-1300 kronor. Länken ovan till Kubrick går till nytrycket utan DVD och filmstrip, därav priset.