tisdag 23 oktober 2012

Strömholm | Gustavsson

I förra veckan anlände två fotoböcker från Bokförlaget Max Ström; The Magic Bar och Post Scriptum. Båda utgivna i samband med pågående utställningar på Fotografiska.

Två fotografer, olika temperament, båda bortgångna. Ett fotografi på The Magic Bar pryder omslaget till den fotobok Kenneth Gustavson aldrig gjorde men som nu har fått ett bildurval av Thomas Wågström och med läsvärd text av Gerry Badger. Titeln på hans text är En självlysande tystnad - Kenneth Gustavssons fotografi.

''Att ta en liten del av verkligheten, som Gustavsson gjorde flera tusen gånger under sin livstid, och att betrakta det utvalda föremålet på Gustavsosns unika sätt kan vara både utmanande och ödmjukt. Helt säkert är det avslöjande. Det är som att säga till betraktaren: Du gick kanske förbi detta, men det gjorde inte jag, och nu vill jag att du tittar och tänker på det.''

Post Scriptum ger oss ett generöst och varierat bildurval från Christer Strömholms lins. Här finns också bra  texter inklusive den första sanna biografin över Strömholm, om man får tro fotografen Micke Berg, skriven av Johan Tell. Intressant, initierad, fyllig.

Den inledande texten av Carole Naggar gillar jag. På sex sidor fångar hon intressanta teman /uttryck ur Strömholms bildvärld. Hon inleder med ett citat från Leonard Cohens ''Anthem'': Ring the bells that still can ring (---) Detta anslag kopplar jag naturligtvis till min kortfilm Time Bells, ännu inte visad.

''Strömholm fann skönhet i det ofullständiga, rosten, det nötta, dammet. Den obscena eller abstrakta storstadsgraffitin ackumuleras som palimpsester: 'Varje föremål innehåller en bild och ett minne', sa han.''

''Ett enda fönster i natten tänder fasadens mysterium.''

Soundtrack via Spotify är The Essential Phillp Glass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar