Skuggor. Shadows. Var då? På Manhattan. Så kom den att heta när filmen gick upp på biograferna i Sverige 1962, Skuggor på Manhattan. Som så ofta är det bara här som en väl uttänkt filmtitel, ofta brutalt, ändras. Originaltiteln är alltså Shadows, punkt slut. John Cassavetes debutfilm om ett antal människor och deras relationer, inbördes och mot en fond av den då aktuella hipster- och beatscenen, har en struktur som ansluter till jazzens fria dito. Här hörs läckra saxsolon av Shafi Hadi och bassolon av Charles Mingus. Kameran följer tätt inpå i olika miljöer; New Yorks gator inte minst, lägenheter, klubbar och barer. Och frågan är: Är livet mer än skuggor av det vi vill uppnå?
Filmen blev, tillsammans med några andra, stilbildande och påverkade tidiga filmer av både Jean-Luc Godard och Martin Scorsese. Mycket har skrivits om både filmen och dess betydelse. Läs mer här om Cassavetes och hans filmer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar