torsdag 1 maj 2008

Gunvor Nelson revisited

Jag har i min tidigare blogg kommenterat boken om Gunvor Nelson - Still Moving i ljud och bild. Från förordet av John Sundholm, universitetslektor vid Karlstads universitet, citerar jag följande.

''Gunvor Nelsons produktion visar på vilka möjligheter som finns då man förhåller sig öppet till bild- och ljudkonst. Inom filmen är det nästintill en absurditet att film blivit en gängse nämnare för ett sätt att organisera bild och ljud i tid så att längden är normerad, bilden underordnad ljudet, och allt i sin tur underordnat en episk mål-medvetenhet. Ett lineärt berättande som ofta hindrar oss från att iaktta färg och föremål, ljus och ljud, ting och tystnad. Ett sådant fördomsfritt förhållningssätt har tvingat fram ett militäristiskt ordbruk: avantgarde är ursprungligen en term tagen från den franska arméns vokabulär. Avantgardet är arméns förtrupp. Benämningen har således slagits fast av ett centrum som själv varken förmår eller vill gå före.''

Detta synsätt på film överensstämmer helt med mitt eget. I boken finns en intervju med Gunvor Nelson där hon kommenterar sina filmer, den rika floran av epitet för den bild- och ljudkonst hon och många andra representerar med sina filmer och tankar och reflektioner kring filmens olika samverkande element.

När det gäller de många olika namnen på den här typen av film - avantgardefilm, experimentfilm, poetic cinema, konstfilm och många fler - så väljer hon helst personal film. Den frihet ny teknik ger värdesätter hon också; att inte vara beroende av ett filmlabb utan att kunna producera själv hela vägen.

Rytmer och upprepningar liksom att komponera med ljud och bild i tid är viktiga element i en film. Ljud har som vi alla vet en oerhört avgörande roll i hur vi uppfattar bilden. Precis som i musik är pauser - frånvaro av ljud - viktiga och kan fås att spela med och mot bilderna.

Att skapa en dynamik mellan olika former är viktigt men även att arbeta med spänningar och kontraster. En kontrast är den mellan svartvitt och färg. Även i en färgbild kan man arbeta med dynamik och kontraster - att låta en färg dominera och lyftas fram mot i övrigt nedtonade färger.

Slutligen, Gunvor Nelson tillhör de filmskapare som fortsätter skapandeprocessen hela vägen, inte minst vid redigeringen. Tagningarna är som byggstenar och det är själva filmen som ger ledtrådar till vart den är på väg. Jag kan bara instämma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar