lördag 31 augusti 2013
söndag 25 augusti 2013
Robert Bresson möter Pretto film |
Det kan inte hjälpas, men det är något postumt över mötet. Kanske beror det på att Bresson dog 1999 ;-). Men bortsett det - inspirerande möte i Bressons anteckningar om film i boken Anteckningar om cinematografin, det franska originalet utgivet 1975, nu i en reviderad nyöversättning av Ingela Romare och Lena Westerberg. Det mesta är tänkvärt, en del tveksamt och några saker ställer jag mig avvisande till. Det är som det ska vara.
Jag läser boken mot en fond av tankar kring min senaste film, The Nocturnal Soundscape of the Nightingale Forebodes Yet Another Dawn. Fastnar givetvis för detta citat: Är det för att näktergalen alltid sjunger samma sång som den är så beundrad? Detta tydliggörs i ett annat citat: Alla dessa effekter som du kan uppnå genom upprepning (av en bild, ett ljud).
¤ En cinematografisk film, där uttrycket uppnås genom förhållanden mellan bilder och ljud, och inte genom mimik, gester och tonfall (hos skådespelare eller icke-skådespelare). Som varken analyserar eller förklarar. Som komponerar på nytt.
¤ Gräv där du står. Glid inte iväg någonstans. Tingens dubbla, tredubbla botten.
¤ CINEMA öser ur en gemensam tillgång. Cinematografin gör en upptäcktsfärd på en okänd planet.
¤ Låt det vara bildernas inre förening som laddar dem med känsla.
¤ En gammal sak blir som ny om du frigör den från det som vanligen omger den.
Slutligen ett citat som leder över till min nästa film, Dialogue for Two Apparatus, sedan länge under förproduktion: ''Vad det är fantastiskt, inte sant, att en människa är en människa!'' (Baudelaire) Det är kanske det som skivspelaren och bandspelaren säger till varandra. Min kommande film utgörs av en dialog mellan en skivspelare och en bandspelare.
Jag läser boken mot en fond av tankar kring min senaste film, The Nocturnal Soundscape of the Nightingale Forebodes Yet Another Dawn. Fastnar givetvis för detta citat: Är det för att näktergalen alltid sjunger samma sång som den är så beundrad? Detta tydliggörs i ett annat citat: Alla dessa effekter som du kan uppnå genom upprepning (av en bild, ett ljud).
¤ En cinematografisk film, där uttrycket uppnås genom förhållanden mellan bilder och ljud, och inte genom mimik, gester och tonfall (hos skådespelare eller icke-skådespelare). Som varken analyserar eller förklarar. Som komponerar på nytt.
¤ Gräv där du står. Glid inte iväg någonstans. Tingens dubbla, tredubbla botten.
¤ CINEMA öser ur en gemensam tillgång. Cinematografin gör en upptäcktsfärd på en okänd planet.
¤ Låt det vara bildernas inre förening som laddar dem med känsla.
¤ En gammal sak blir som ny om du frigör den från det som vanligen omger den.
Slutligen ett citat som leder över till min nästa film, Dialogue for Two Apparatus, sedan länge under förproduktion: ''Vad det är fantastiskt, inte sant, att en människa är en människa!'' (Baudelaire) Det är kanske det som skivspelaren och bandspelaren säger till varandra. Min kommande film utgörs av en dialog mellan en skivspelare och en bandspelare.
måndag 19 augusti 2013
tisdag 13 augusti 2013
Alingedokumentären | Förhandsvisningen del 1
Förhandsvisningen drog igång vid nio på Bio Rio, min gamla Kvartersbiograf. Efter visningen fick fåtalet närvarande medproducenter knalla fram till duken - vi fick varsitt numrerat exemplar av filmen på DVD med en unik dedikation och signering av Kjell Alinge.
Efterfest; trevliga samtal med Tomas Birnik som var Alinges ljudtekniker från 2005 och framåt, filmmakaren Pehr Arte och en av medproducenterna.
Det handlar alltså om en dokumentärfilm med hög visuell närvaro om och med radiomakaren Kjell Alinge - Hemma hos Kjell Alinge - en sorts dokumentär, en film av Pehr Arte och Henrik Lörstad. Den visas nu på fredag den 16 augusti på TV 2, K Special, samma dag som Alinge fyller 70 år. Mycket bra animationer i 2D av Ingemar Almeros och i 3D av David Wranding. Se filmen på fredag!
Efteråt sänds i P2 en specialversion av Eldorado, två timmar best of. Alinge har sedan 1980 och fram till att programmet lades ner i december 2012 gjort nästan 2000 timmar Eldorado.
torsdag 8 augusti 2013
Robert Bresson |
¤ Only a stationary camera permits you to show real movement - there is no other way.
¤ For me, filmmaking is combining images and sounds of real things in an order that makes them effective.
¤ If there is something good in a film, one must see it at least twice. A film doesn't give its best the first time.
Ni har nu läst tre citat av Robert Bresson ur en intervju från 1970. Bresson dog 1999.
Nyfiken? Läs mycket mer t.ex. på denna webbplats.
Se en tv-intervju med Bresson.
En antologi med texter om Robert Bressons filmskapande är på väg in i biblioteket.
¤ For me, filmmaking is combining images and sounds of real things in an order that makes them effective.
¤ If there is something good in a film, one must see it at least twice. A film doesn't give its best the first time.
Ni har nu läst tre citat av Robert Bresson ur en intervju från 1970. Bresson dog 1999.
Nyfiken? Läs mycket mer t.ex. på denna webbplats.
Se en tv-intervju med Bresson.
En antologi med texter om Robert Bressons filmskapande är på väg in i biblioteket.
söndag 4 augusti 2013
Mikael Kihlman | Grafiker och målare
(Click! Bilden Spårvagn i Prag visas med tillstånd av konstnären). Het augusti, står i shopen på Grafikens hus. Hittar boken tillika katalogen till utställningen Utsnitt - grafik av Mikael Kihlman, Almlöfs förlag 2012. Jag köper naturligtvis boken.
I Mikael Kihlmans produktion i olika tekniker finns miljöer och stämningar som tilltalar mig mycket; framlyfta av bildkomposition, ljusbehandling och ren hantverksskicklighet. I den inledande texten i boken framhåller Karl Haskel betydelsen av ljuset i Kihlmans bilder. Och visst är det så - med tillägg av ett antal andra komponenter som får helheten att bli närvarande.
Om konst kan man orda mycket - men bör man? Jag väljer istället att länka till några favoriter att känna in.
Katt i Kraków
Jozefa Street
Very wet street
Tres amigos
Vid floden
Blue 1
Blue 3
Nattstad
Berlin
I Mikael Kihlmans produktion i olika tekniker finns miljöer och stämningar som tilltalar mig mycket; framlyfta av bildkomposition, ljusbehandling och ren hantverksskicklighet. I den inledande texten i boken framhåller Karl Haskel betydelsen av ljuset i Kihlmans bilder. Och visst är det så - med tillägg av ett antal andra komponenter som får helheten att bli närvarande.
Om konst kan man orda mycket - men bör man? Jag väljer istället att länka till några favoriter att känna in.
Katt i Kraków
Jozefa Street
Very wet street
Tres amigos
Vid floden
Blue 1
Blue 3
Nattstad
Berlin