(Klicka för större bild.) Ibland brukade jag få låna hans hus. Det var alltid lika roligt.
lördag 29 maj 2010
Nytt kortfilmsprojekt | Dialog för 2 apparater
(Klicka för större bild.) Det är så här det börjar. Man tänker. Och funderar vidare. Skriver ner och bygger ut. Just nu har jag 2½ sidor i min Moleskine. Genom att göra en analog genomgång av denna anteckningsboks innehåll kombinerar jag idéer från andra, nya och gamla, projekt. Med hjälp av avlägsna röster, bildbrus, vinylknaster och bandbrus kommer en dialog - eller flera monologer - att växa fram. Fotografier på ansikten i kombination med rörliga bilder kommer successivt att associeras med en vinylspelare och en spolbandspelare. Vad de talar om? Någonting fantastiskt.
söndag 23 maj 2010
In Concert | Gudrun! Vi Har Diesel. Va?
(Klicka för större bild.) En lördagkväll, tre konserter. Hur det såg ut kan spanas in här! Först: Gudrun Engberg. Sedan: Vi Har Diesel. Sist: Va..!
fredag 21 maj 2010
torsdag 20 maj 2010
onsdag 19 maj 2010
Uppfriskande pastiller | Lidbo Bäckström m.fl.
(Klicka för större bild.)
Inom två veckor släpps en ny CD med titeln The Music From The Future. En samling av landets bästa electronicakompositörer har efter vissa givna framtidsscenarier gjort musik - från framtiden. Jag har förhandslyssnat på spåren redan nu tack vare Håkan Lidbo som i electronicaprogrammet Ström på SR 1 står bakom projektet. Läs mer på deras hemsida!
Nyanländ nattlektyr: Sotbrand av konstnären och författaren Claes Bäckström. Passa på att köpa nu, tryckt i bara 1500 ex. 2005. Läsvärda 56 sidor och med fotografier av Gunnar Smoliansky. Läs mer på Carl Henrik Svenstedts blogg!
Nioföreställningen i afton på Pretto films studiobiograf var bara halvfull. Focus, bitte! Filmen som visades var Francois Truffauts Mannen som älskade kvinnor från 1977.
Inom två veckor släpps en ny CD med titeln The Music From The Future. En samling av landets bästa electronicakompositörer har efter vissa givna framtidsscenarier gjort musik - från framtiden. Jag har förhandslyssnat på spåren redan nu tack vare Håkan Lidbo som i electronicaprogrammet Ström på SR 1 står bakom projektet. Läs mer på deras hemsida!
Nyanländ nattlektyr: Sotbrand av konstnären och författaren Claes Bäckström. Passa på att köpa nu, tryckt i bara 1500 ex. 2005. Läsvärda 56 sidor och med fotografier av Gunnar Smoliansky. Läs mer på Carl Henrik Svenstedts blogg!
Nioföreställningen i afton på Pretto films studiobiograf var bara halvfull. Focus, bitte! Filmen som visades var Francois Truffauts Mannen som älskade kvinnor från 1977.
Midnattens soundtrack är spåret Rövarkungens ö av Nationalteatern. Görs även i en förnämlig tolkning av Thorsten Flinck på CD:n Vildvuxna rosor från 2005.
måndag 17 maj 2010
lördag 15 maj 2010
fredag 14 maj 2010
No More | MR NICE GUY
Exklusiv återpublicering från Dr Bose .Net från 2002. Pretto film goes comic strip. Med felvstavad tamburin som pricken över i:et. En hyllning till Jan Stenmark vars senaste samling jag nyligen köpt och läst många gånger redan - Pennan i näsan.
Premiär | Nature Through Urban Life
Stillbild från senaste kortfilmen. Klicka för större bild.
Nu ligger Pretto films senaste kortfilm ute. Bege er till Shooting Peoples hemsida! Mycket nöje, förvåning, mixed feelings.
Nu ligger Pretto films senaste kortfilm ute. Bege er till Shooting Peoples hemsida! Mycket nöje, förvåning, mixed feelings.
Ny kortfilm | Nature Through Urban Life
(Klicka för större bild. Fotomontage från filmen Nature Through Urban Life, Pretto film 2010.)
Såja. En lång arbetsdag är över. I dag har ännu en kortfilm realiserats. Byggd på i huvudsak tidigare filmat material med högst varierande teknisk kvalitet och med några nya soundscapes så tog 'monteringen' ett tiotal timmar. Några timmar puts och fix med utvilade ögon återstår dock. Filmen bär grunddragen av en skiss relativt nyligen nedtecknad i min Moleskine men gick delvis sin egen väg när det gäller introt som jag blev mycket nöjd med. Filmen blir snart tillgänglig via Shooting Peoples hemsida. Mer info inom kort här!
Såja. En lång arbetsdag är över. I dag har ännu en kortfilm realiserats. Byggd på i huvudsak tidigare filmat material med högst varierande teknisk kvalitet och med några nya soundscapes så tog 'monteringen' ett tiotal timmar. Några timmar puts och fix med utvilade ögon återstår dock. Filmen bär grunddragen av en skiss relativt nyligen nedtecknad i min Moleskine men gick delvis sin egen väg när det gäller introt som jag blev mycket nöjd med. Filmen blir snart tillgänglig via Shooting Peoples hemsida. Mer info inom kort här!
söndag 9 maj 2010
Patti Smith | Just Kids - Dream of Life
fredag 7 maj 2010
Återpublicering | Roy Anderssons scenografier
Miljöer som både kommunikativa och stämningsskapande element har alltid varit viktiga för Roy Anderssons filmer, som jag ser det. Inte lika tydligt och uttalat i hans examensfilm från filmskolan, Lördagen den 5.10 från 1969, men visst finns medvetenheten om miljöernas medverkan i filmen redan där. I En kärlekshistoria och Giliap växer miljöernas betydelse som relief och medaktör till skådespelarnas agerande. Men fortfarande inom ramen för hur många andra filmer hanterar samspelet miljö och agerande. Men där finns en känslighet och medvetenhet om detta samspel.
Nyligen släpptes Du levande på DVD. Som extramaterial finns en för mig, och säkert många fler, stark sekvens med hopklippta scenografier i urval från filmen. Redovisningen är enkel; från en helbild av scenografin gör kameran en utåkning så att gränsen mellan scenografin och studiomiljön synliggörs. I detta möte, i gränslandet mellan det mycket medvetet gestaltade och studiorummets tekniska arrangemang, uppstår något spännande. Hur dessa miljöer ser ut och vilken stämning de förmedlar är känt sedan framför allt Sånger från andra våningen. De minitiöst utprovade och välarrangerade studiobyggena är för mig som arbetar med det byggda kulturarvet i alla dess former, dvs slott och herrgårdar, kyrkor, bostadshus m.m. på landet och i staden, oerhört intressanta.
De urbana miljöer och interiörer, främst från modernismens byggnader som de kom att se ut i vårt svenska folkhemsbyggande och från det sena 1800-talets stenstad, som möter oss i filmen ger en stark närvarokänsla men samtidigt en förhöjd sådan. På samma sätt som i vissa delar av måleriet, som är en viktig inspirationskälla för Roy Andersson, förmedlar filmens sekvenser genom scenografin och inte minst ljussättningen en förhöjd verklighetskänsla. Genom studiobyggena blir det också möjligt att förtäta scenografins innehåll och att ta fasta på det signifikativa samtidigt som miljöerna inte exakt går att återfinna i någon stad, vilket är i linje med att heller inte välja kända skådespelare som "skymmer sikten" för replikerna. Som stockholmare och byggnadsantikvarie kan jag givetvis ändå inte låta bli att koppla ihop och känna igen element från några stockholms- och göteborgsmiljöer.
Inom den offentliga kulturmiljövården är autencitet ett av flera viktiga värdekriterier. Det är därför intressant att de byggnadsmiljöer som vi ser i filmen, vare sig det är en exteriör eller en interiör, känns i magen på mig, en igenkänningens beröring eftersom jag har en egen fysisk och känslomässig erfarenhet av de miljöer som presenteras. När sedan den skapade verkligheten krackelerar vid kamerans utåkning - då skälver (den andra) verkligheten till.
Hisnande...
Inlägget är tidigare publicerat här den 21 november 2009.
Nyligen släpptes Du levande på DVD. Som extramaterial finns en för mig, och säkert många fler, stark sekvens med hopklippta scenografier i urval från filmen. Redovisningen är enkel; från en helbild av scenografin gör kameran en utåkning så att gränsen mellan scenografin och studiomiljön synliggörs. I detta möte, i gränslandet mellan det mycket medvetet gestaltade och studiorummets tekniska arrangemang, uppstår något spännande. Hur dessa miljöer ser ut och vilken stämning de förmedlar är känt sedan framför allt Sånger från andra våningen. De minitiöst utprovade och välarrangerade studiobyggena är för mig som arbetar med det byggda kulturarvet i alla dess former, dvs slott och herrgårdar, kyrkor, bostadshus m.m. på landet och i staden, oerhört intressanta.
De urbana miljöer och interiörer, främst från modernismens byggnader som de kom att se ut i vårt svenska folkhemsbyggande och från det sena 1800-talets stenstad, som möter oss i filmen ger en stark närvarokänsla men samtidigt en förhöjd sådan. På samma sätt som i vissa delar av måleriet, som är en viktig inspirationskälla för Roy Andersson, förmedlar filmens sekvenser genom scenografin och inte minst ljussättningen en förhöjd verklighetskänsla. Genom studiobyggena blir det också möjligt att förtäta scenografins innehåll och att ta fasta på det signifikativa samtidigt som miljöerna inte exakt går att återfinna i någon stad, vilket är i linje med att heller inte välja kända skådespelare som "skymmer sikten" för replikerna. Som stockholmare och byggnadsantikvarie kan jag givetvis ändå inte låta bli att koppla ihop och känna igen element från några stockholms- och göteborgsmiljöer.
Inom den offentliga kulturmiljövården är autencitet ett av flera viktiga värdekriterier. Det är därför intressant att de byggnadsmiljöer som vi ser i filmen, vare sig det är en exteriör eller en interiör, känns i magen på mig, en igenkänningens beröring eftersom jag har en egen fysisk och känslomässig erfarenhet av de miljöer som presenteras. När sedan den skapade verkligheten krackelerar vid kamerans utåkning - då skälver (den andra) verkligheten till.
Hisnande...
Inlägget är tidigare publicerat här den 21 november 2009.
Aktuellt soundtrack denna kväll den 7 maj 2010 är Anna von Hausswolffs Singing From the Grave. Hyllad i pressen - självklart!
måndag 3 maj 2010
Guess Who's Coming To Dinner | Aqualung
(Klicka för större bild.) Bilden är från London, 1983. Denne trottoarmålare plåtade jag efter att ha, truly, beundrat hans kritmålningar. Jag frågade först, han sa ok, kammade skägget och satte sig tillrätta. Voilá! En polare till Jethro Tulls Aqualungfigur.
I afton serverade jag mig en pasta med god olivolja, nymalen svartpeppar, basilikapesto och nyhyvlad parmesan i riklig mängd samt ett gott rött vin. Därtill en nyanländ DVD från good old England (nåja), en livekonsert från 2008 med Jethro Tull i Basel - senaste uppsättningen av bandet som jag nyligen såg på Annexet. En hel del goda låtval; en Roland Kirk, en bluesgoding, Dharma for one med hemgjort instrument - ett saxmunsycke fastgaffad på en bambuflöjt, en skapelse från 1968, och flera andra sällan spelade låtar.
I afton serverade jag mig en pasta med god olivolja, nymalen svartpeppar, basilikapesto och nyhyvlad parmesan i riklig mängd samt ett gott rött vin. Därtill en nyanländ DVD från good old England (nåja), en livekonsert från 2008 med Jethro Tull i Basel - senaste uppsättningen av bandet som jag nyligen såg på Annexet. En hel del goda låtval; en Roland Kirk, en bluesgoding, Dharma for one med hemgjort instrument - ett saxmunsycke fastgaffad på en bambuflöjt, en skapelse från 1968, och flera andra sällan spelade låtar.
Den tidiga kvällens soundtrack blir ytterligare ett Tullalster - Christmas Album från en liveinspelning från St Bride's kyrka 2008.
lördag 1 maj 2010
Studio Monolith | Omkoppling sker
(Klicka för större bild.) Bilden visar en del av studion Phonurgia, bara för att få lite studiokänsla i detta inlägg. Studio Monolith är enklare, dock tillräckligt svår eftersom midiklaviaturet vägrade låta igår kväll när nya soundscapes skulle tas fram till de kommande två kortfilmerna. Enerverande är en snäll omskrivning. Felsökningar gjordes men det idag uppdagade felet vägrade att låta sig hittas. Digitalkameran hade i veckan pulats ner bakom klaviaturet och råkat ställa om en mycket liten omkopplare, en liten parvel som jag hade glömt bort fanns, men som jag drog mig till minnes i förmiddags och hittades av mitt sökande finger för att sedan blängas på där jag stod böjd över klaviaturets baksida. Som straff kommer det att bytas ut mot ett större och bättre.
Soundtracket för nu blir den i veckan anlända CD:n av och med Sofie Livebrant From Here To Here. Good stuff.
Soundtracket för nu blir den i veckan anlända CD:n av och med Sofie Livebrant From Here To Here. Good stuff.