måndag 6 juni 2016

Dagar med Freddie W |

Nyheten om Freddie W nådde mig i fredags den 3 juni genom mobilen där jag satt på ett hak på Stockholm Central vid lunchtid i väntan på en taxi.

I helgen som nu börjar nå vägs ände har jag lyssnat igenom ett antal album med Freddie W. Lyssning via den stora stereoanläggningen; hans musik behöver tryck och rymd, i synnerhet hans egna alster. Bowers & Wilkins 684 S2 har levererat. 

Här har framför allt snurrat hans egna låtar, hans mångåriga samarbeten med Fläskkvartetten och Blue For Two. Jag såg filmen av Carl Abrahamsson som visades i helgen - En liten film om Freddie. Nyligen såg jag också om den längre filmen En släkting till älvorna, en film som Freddie inte sa sig gilla. I mitt arkiv finns även en film med scener från föreställningen Den sjungande korpen från uppsättningen på Göteborgs stadsteater, en skräckkabaré våren 2008 inspirerad av Edgar Allan Poe. En musikfilm av Jonas Myrstrand. Kanske dags att läsa om boken Freak av Robert Lagerström från 2005?

Inga kommentarer: