söndag 8 november 2015

Vinylsöndag |

1966 spelade The Mothers of Invention in sin första platta - Freak Out! Och jag började i första klass. Frank Zappa ledde bandet. Mycket 60-tal. Men redan från början lät det mest Zappa och medmusikanter.

Albumet släpptes i USA 1966 och var ett dubbelalbum. 1967 släpptes albumet i Europa, då som en LP. Mitt exemplar är pressat i Tyskland 1967. Pressades även i Frankrike och England samma år.

Great music! Och en värdig klassiker.

Ännu en klassiker - Tom Waits' Rain Dogs. Även omslaget har blivit en klassiker,  taget av Anders Petersen, en bild från hans fotobok Café Lehmitz, bilder tagna 1967-1970.

Albumet släpptes 1985, mitt exemplar är pressat i Sverige utgivningsåret.

Tom Waits - en enorm katalog att på olika sätt njuta av.

Tja, lite nostalgi. Soundtracket till filmen Mandomsprovet, 1968. Mitt exemplar pressat i England det året.

Filmen har sina stunder, även om storyn är sådär. Men musiken håller.

Plattan snurrade mycket i en kompis pojkrum på Söder. Jag fick den inspelad på tidigt 70-tal på min spolbandspelare. Har albumet på CD sedan länge men har skaffat ett helt OK exemplar av vinyl.

Inga kommentarer: